W świetle dzisiejszych wydarzeń, gdzie Telewizja Polska na trwających od poniedziałku w Cannes Międzynarodowych Targach Mediów Elektronicznych MIPTV - MILIA, sprzedaje kolejne swoje produkcje, pojawiają się głosy, co kupuje nadawca publiczny?
Przypomnijmy, że trwają negocjacje z Rosjanami nad sprzedażą kolejnych formatów. Pewna jest sprzedaż serialu kryminalnego
"Glina", rodzimego szpitalnego odcinkowca
"Na dobre i na złe" oraz fabularyzowanego serialu przyrodniczego
"Saga o prastarej puszczy".
Po sukcesie, jakim było sprzedanie
"M jak miłość", pierwszego polskiego formatu serialowego do Rosji, podbudowana tym osiągnięciem TVP, na targach występuję tyleż w roli sprzedającego niż kupującego. Kupowanie odbywa się nie tylko podczas trwającego właśnie gorącego tygodnia w Cannes, ale konsekwentnie przez cały rok.
Działalnością handlową, a jest ona bardzo rozległa, zajmuje się w TVP Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu.
Zakup praw do filmów, formatów i innych utworów audiowizualnych TVP "W 2005 roku Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu zawarło o 55% więcej umów niż w 2004 roku. Wartość zawartych w 2005 roku umów była wyższa od wartości w 2004 o ponad 25%. Od stycznia 2005 roku, aż do chwili obecnej, Biuro zawarło 387 umów na około półtora tysiąca tytułów za łączną kwotę 121 mln" – informuje nas Szymon Chrostowski z Działu PR TVP.
Są to filmy, seriale i inne produkcje, które widzieliśmy już w telewizji, lub które jeszcze w niej zobaczymy. Większość z nich wymieniona jest tu w oryginalnej pisowni, sugerowanej przez producenta.
- pakiet Universal to ok. 380 filmów, ok. 450 godz. seriali i 26 godzin animacji. Są w nim m.in.: filmy
"8 Mila",
"Tożsamość Bourne'a",
"Czerwony smok",
"Król skorpion",
"To właśnie miłość",
"Hulk",
"Za szybcy, za wściekli",
"Johnny English",
"Van Helsing",
"Bridget Jones: W pogoni za rozumem",
"Krucjata Bourne'a",
"Gladiator",
"Zielona mila",
"Uciekające kurczaki",
"Mumia",
"Mumia powraca",
"Zawód: Szpieg" oraz seriale:
"House" i
"Kojak".
- pakiet filmów i seriali od firmy Buena Vista Int. (Disney) w sumie 38 filmów, 116 godzin seriali i 104 odcinki animacji. Między innymi: serial
"Lost: Zagubieni 2", filmy:
"Dziewczyna z Alabamy",
"Osada",
"Wzgórze nadziei",
"Starsky & Hutch",
"Pretty Woman", animacje:
"Nowe przygody Kubusia Puchatka",
"Kaczor Donald prezentuje" - pakiet pełnometrażowych filmów animowanych od firmy Buena Vista Int.- 6 filmów, m.in.:
"Potwory i spółka",
"Gdzie jest Nemo?",
"Mój brat niedźwiedź" - pakiet filmów i seriali MGM od firmy Sony, na który składają się 154 filmy i 123 godziny seriali, np.
"Legalna blondynka 2",
"Agent Cody Banks",
"Fargo",
"Dorwać małego",
"Thelma & Louise" - pakiet Monolith – 40 tytułów, m. in.:
"Miłość w Nowym Jorku",
"Teściowie",
"Upadek",
"Dr T i kobiety",
"Stacja",
"Enigma",
"Monster",
"Tryumf Pana Kleksa" - pakiet SPI (Cinephil) w sumie 209 filmów polskich i zagranicznych. M.in.:
"Chicago",
"21 Gramów",
"Między słowami",
"Frida",
"Miasto Boga",
"Nieustraszeni bracia Grimm",
"Good Bye, Lenin",
"Godziny",
"Symetria",
"Edi",
"Kingsajz",
"Seksmisja",
"Nie lubię poniedziałku",
"Krzyżacy",
"Faraon",
"Nie ma róży bez ognia" - 2 pakiety filmów i mini serii od firmy Powercorp, łącznie 46 godzin mini-serii i 43 filmy telewizyjne i thrillery, m. in.:
"Category 6: Day of Destruction",
"No Ordinary Baby",
"Deadly Isolation" - pakiet 42 filmów od Vision, m. in.:
"Pręgi",
"Przemiany",
"Adaptacja",
"Hero" - pakiet 23 filmów od Canal+, m. in.:
"Tam i z powrotem",
"Historie Miłosne",
"Dług" - pakiet 17 filmów od Gutek, m. in.:
"Dogville",
"8 Kobiet",
"Trio z Belleville",
"Basen" Zakup praw do audycji sportowych
Zawarto 38 umów na łączną kwotę około 50 mln. Do najważniejszych należy zakup praw do Mistrzostw Świata w piłce nożnej 2010, Ligi Światowej siatkarzy 2005/2006, skoków narciarskich w ramach Pucharu Świata rozgrywanych w Niemczech i w Austrii na lata 2006/2008, Mistrzostw Świata w lotach narciarskich 2006 i 2008, Finału Pucharu UEFA 2005 i 2006 oraz Super Pucharu 2005, Meczy Pucharowych Wisły Kraków w sezonie 2005/2006.
"Najgłośniejszym wydarzeniem na tym polu było zakończenie negocjacji z niemiecką firmą Infront, o prawa do transmisji piłkarskich Mistrzostw Świata. Telewizja Polska do spółki z Polsatem relacjonować będą po 32 mecze tegorocznego Mundialu w paśmie otwartym" – informował portal "Wirtualnemedia.pl" Michał Jarecki, kierownik Działu Obrotu Licencjami Sportowymi.
Obie stacje za Mundial zapłaciły 15 mln. euro, z czego TVP ok. 7 mln.
Gdzie TVP szuka oszczędności? To bardzo dużo i za bardzo duże pieniądza. Małe oszczędności TVP poczyniła renegocjując niekorzystną umowę z firmą Sportfive, a także z CBS Broadcast International.
"Niekorzystne umowy z firmą Sportfive dotyczące meczów Reprezentacji Polski groziły ryzykiem wysokich niezaplanowanych wydatków. W wyniku długotrwałych negocjacji udało się obniżyć obciążenia finansowe umów reprezentacyjnych oraz uzgodnić warunki nowej umowy na mecze pucharowe po znacznie niższej cenie. Podsumowanie maksymalnych oszczędności wynikających z renegocjowanych kontraktów reprezentacyjnych oraz z uzgodnionych warunków nowej umowy na mecze pucharowe w sezonach 2006/2007, 2007/2008, 2008/2009 sięga kwoty przeszło 20 mln USD" – mówi Szymon Chrostowski.
Umowa licencyjna zawarta w 2001 z CBS roku zawierała niekorzystne zapisy, zobowiązujące TVP do zakupu seriali produkowanych przez stację tak długo, jak trwałaby ich produkcja. Udało się jednak doprowadzić do zawarcia ugody o wartości około 5,7 mln USD, zapewniającej uniknięcie potencjalnych strat, które w perspektywie 10-letniej mogły wynieść przeszło 26 mln USD.
Sprzedaż praw do filmów, formatów i innych utworów audiowizualnych
Oprócz kupowania Biuro Współpracy Międzynarodowej i Handlu równie prężnie stara się sprzedawać produkcje TVP. Udało mu się zawrzeć 279 umów na łączną kwotę ok. 4.690 mln, w tym 62 umowy zagraniczne na łączną kwotę ok. 1.810 mln. W trakcie zeszłorocznych Targów Mediów Elektronicznych MIPCOM 2005 w Cannes odbyło się ponad sto spotkań handlowych. Największe zainteresowanie kupujących budziły: serial "Magiczne Drzewo", wywiad z papieżem Benedyktem XVI, koncert J.M. Jarre w 25. rocznicę podpisania Porozumień Sierpniowych oraz cieszące się nieprzerwaną popularnością filmy Krzysztofa Kieślowskiego. TVP liczy z tego tytułu w 2006 roku na przychody w wysokości 5 mln zł.
Porównaniu do kupna to ciągle niedużo. Zobaczymy jak w tym roku będzie w Cannes. Wygląda na to, że TVP ma okazję się trochę odbić.